Det som er med ekstraordinært dyre superbiler er egentlig et litt trist kapittel. De blir så verdifulle at de bare blir investeringsobjekter for de superrike …og i praksis nesten aldri kjørt.

At et koppel ingeniører og bildesignere har slått hodene sammen for å lage det aller ypperste er i seg selv fascinerende, og vi skal kanskje være glad for at noen har mulighet til å kjøpe galskapen. Men hvor gjerne skulle vi ikke hatt en sånn, kjørt frem og tilbake til nærbutikken og svingt en liten tur innom E6 …sånn bare for å ha gjort det!

Bilen på bildet; (også på tittel og sideslutt) Mercedes Maybach 6 Cab, er en konseptbil og ennå ikke i salg.

Her er verdens dyreste biler, som produseres i dag
…i Norske kroner før Norske særavgifter:

16de plass – McLaren Speedtail

Pris: 18,9 millioner Nkr + avgifter, frakt, avgifter igjen og moms

Vi starter med McLaren Speedtail. Dette er en superbil fra McLarens «Ultimate-serie». Kjøretøyet har en hybridmotor som består av en kombinasjon av McLaren Senna twin-turbo V8-4liter, kombinert med en elektrisk motor …som gir litt over 1000 hk og en topphastighet på sånn grovt regna 391,5 km/t.

15de plass – Milan Red

Pris: 19,8 millioner Nkr + avgifter, frakt, avgifter igjen og moms

Begrenset til 99 produserte eksemplarer er Milan Red, utvilsomt et varp. Den veier 1.300 kg, har en 6,2-liters 4dobbel turbo V8er med 1325 hestekrefter. Når det gjelder ytelse, lover bilen 0 til 100 på bare 2,47 sekunder, og en garantert makshastighet på 399 km/t. Når dette skriver er, ifølge den Østerriske produsenten, 18 biler av 99 solgt.

Videofilmen med han som skal kjøpe en, påstår at den klarer 460 km/t.
Vi synes begge deler er geit!

Vi antar tross rimelig lik pris at denne kan bli marginalt dyrere etter Brexit. Derfor sniker Aston Martin seg foran på denne kåringen. Aston Martin Vulcan er en superbil produsert i 24 eksemplarer til en pris på 2,3 millioner dollar på det Amerikanske markedet. Den har en «normalt pustende» 7-liters, 820-hestekreft V12-motor. Det gjør den til den kraftigste Aston Martin i historien, og går fra 0 til 100 på mindre enn 3 sekunder og kan overstige 320 km/t.

Dette er mindre enn flere billigere biler som du ser, men denne har hverken turbo eller elektrisk hjelp.

13de plass – Ferrari F60 America

Pris: 21,2 millioner Nkr + avgifter, frakt, avgifter igjen og moms

Ferrari F60 America har en V12-motor i 65 graders vinkel. Det er variant av F12 Berlinetta, som ble produsert i kun 10 ex. Bilen er laget av den ikke helt ukjent italienske bil-produsenten Ferrari, for å feire 60-årsdagen for Ferraris distribusjon i Nord-Amerika. Motoren har en effekt på 741 hk ved 8500 varv. Prisen er ca $ 2,5 millioner i USA.

Vi hilser på da den første ble solgt:

12te plass – Mercedes AMG One

Pris: 21,3 millioner Nkr + avgifter, frakt, avgifter igjen og moms

Så vidt over i pris igjen, men her fåt du tak med i prisen, så det er nok verd penga. Mercedes-AMG Project One (som den egentlig heter) har en motor direkte hentet fra Mercedes Formel1-avdeling. Den har en åtte-trinns automatisert mekanisk girkasse og en veldig effektiv Mercedes 4-matic, takket være fire elektriske motorer. Den klarer 0-200 (ikke 100,men 200) på mindre enn 6 sekunder, 0-300 mph på mindre enn 11 sekunder, og har en maksimal hastighet på mer enn 350 km/t.

11te plass – Pagani Huayra BC

Pris: 22,4 millioner Nkr + avgifter, frakt, avgifter igjen og moms

Ved MotorPaviliongen i Geneve 2016 viste Pagani fram en kraftigere og lettere versjon av sin Huayra. Kraften til AMG sin V12-motor hadde blitt økt fra 750 til 789 hk. Og det var sannelig på tide. Pagani Huayra BC ble produsert i ca. 20 eksemplarer til en stykkpris på 2,6 millioner dollar. Alle bilene ble solgt før produksjonen ble påbegynt.

Sånn går an når du har godt rykte,
og et øye for detaljer:

Bla om til side 2 for flere crazy bildrømmer