Ikke fall for usunne fristelser: Tips til sunn høst-mat

Kosthold er viktig og det er viktig å være bevisst på hva man spiser. Sommer og vinter krever ulik type mat, og det er like viktig hva man spiser til hverdags som til fest. Ønsker man å gå ned i vekt er det viktig å sette seg inn i tema rundt mat og kosthold.

Sommermat

Sommeren byr på god og sunn mat, ferske råvarer fra naturen, som bær og frukt, og disse er rike på C-vitaminer; dette er sunt for kroppen. Jordbær, bringebær og eple er flott til desserter, og man kan også lage saft og syltetøy av fruktene. Grønnsaker som salat, løk og rotgrønnsaker er fargerike og smakfulle ingredienser til for eksempel fisk- eller grillretter. På grunn av varmen trenger ikke kroppen så mye mat, dermed er dette en årstid da det er lett å gå ned i vekt. I det fine været kan man drive fysisk aktivitet, bl.a. sport og turer i fjellet, dette kan bidra til vekttap. I varmen trenger man mye væske – dette er anledningen for å lage gode smoothies og shaker.

Mat om høsten

Det er mye god mat om høsten også, og det er viktig å ha et godt kosthold året rundt, ikke bare i en viss periode. Høsten byr på gode råvarer fra naturen og man har mulighet til å tilberede smakfulle måltid. Kroppen trenger mer fett når det er kaldt, og melkeprodukter og egg inneholder fett og proteiner som kroppen trenger som byggesteiner – også kornprodukter er viktig. Høsten er en aktiv sesong både på jobb og fritid, dette gjør at man trenger næringsrik mat som gir energi. I tillegg starter jaktsesongen, og viltkjøtt er godt egnet til middager, for eksempel supper og gryter – viltkjøtt inneholder mye jern og mettet fett som er sunt for kroppen. Også sopp er lurt å høste, og sammen med andre grønnsaker kan man lage gode vegetar-måltid.

Kostholdstips til høsten

Følger man disse rådene vil kroppen vil føles bra og man kan unne seg en donut i ny og ne. Det er forskjell på mat – alt etter hva man liker og hva kroppen har behov for – mat kan også være individuelt; noen må spise mer melkeprodukter, andre må spise mindre kjøtt – her er noen tips til høsten:

 

  • Bruk gode råvarer som finnes om høsten – enten det gjelder kjøtt, grønsaker eller frukt/bær.

 

  • Tilbered måltid med fett, protein eller D-vitamin – dette styrker kroppen i den kalde sesongen.

 

  • Ønsker man å gå ned i vekt, bør man gå over til lettere og sunnere alternativer som innebærer mindre fett og sukker, som for eksempel grønnsaker, frukt, fisk og magert kjøtt.

 

  • Unngå for mye sofasitting og pass på å være i fysisk aktivitet.

 

  • Spis variert og inkluder så mange vitaminer som mulig i et måltid – for å bygge opp kroppen.

 

  • Planlegg et matbudsjett for måltider i løpet av en dag eller uke – hastespising, uregelmessige måltider og mat uten innhold, kan gi overvekt, luftveisproblemer, og lite energi på jobb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.